Exkurze do automobilky v Mladé Boleslavi

Ještě před letními prázdninami přišli pracovníci SOŠ a SOU Sušice s nabídkou, že by mohli žáci ZŠ T. G. Masaryka jet na exkurzi do automobilového závodu ŠKODA v Mladé Boleslavi. A takovou lákavou nabídku nebylo možné odmítnout. 12. září tohoto roku jsme se tedy vydali za poznáním.
Exkurzi jsme zahájili návštěvou muzea ŠKODA se zajímavou expozicí nazvanou Evoluce. Zjistili jsme, že výroba škodovek začala vlastně nejprve výrobou jízdních kol a motocyklů. Teprve později následovala výroba aut. Na auta došlo až poté, kdy se Laurin a Klement spojili se strojírenským podnikem ŠKODA.
V muzeu jsme si mohli prohlédnout i nejstarší exponát, kterým bylo jízdní kolo z roku 1895, nebo motocykly z let 1904 až 1907, tříkolku, která se už podobala autu, dále první čtyřkolku, jež byla otevřená a dvousedadlová. Obdivovali jsme modely z roku 1913, které byly prvními auty s pevnou střechou, ale i nejnovější vůz Skala. Např. ŠKODA OCTAVIA se prakticky hned od svého vzniku stala srdcem značky ŠKODA a také prodejním bestsellerem.
Při prohlídce jsme se dozvěděli, že podnětem k založení firmy byla reakce na Klementovu česky psanou reklamaci německého jízdního kola značky Germania. Firma mu odpověděla, že reklamace musí být napsána „ve srozumitelném jazyce''. Proto se rozhodl, že založí vlastní firmu s Laurinem. Oba zakladatelé podniku se seznámili v jedné restauraci, kterou Klement rád navštěvoval.
S výrobou začali nejprve v pěti lidech 17. prosince 1895. Václav Klement vedl své zaměstnance k tomu, aby vnímali každodenní práci jako hru a soutěž. Dříve si dělali legraci, že firma Laurin a Klement nemá již v čem zvítězit, protože ze 34 závodů jich 32 vyhrály vozy jejich výroby.
Po 1. světové válce nešla auta už tolik na odbyt, jejich výrobní hala vyhořela a tak potřebovali vhodného investora. V roce 1925 firmu koupil strojírenský podnik ŠKODA. Mladoboleslavská automobilka se tím pádem stala pouze jedním z několika výrobních závodů. Téměř veškerou administrativu převzalo obchodní ředitelství ŠKODY v Praze. Vývoj a výroba užitkových automobilů se přestěhovaly do Plzně. Výroba motocyklů byla zastavena. Václav Laurin se stal řadovým ředitelem, Václav Klement generálním radou. Oba bez významnější zodpovědnosti a tedy i pravomocí. Po 2. světové válce došlo k zestátnění závodu. Plzeňská a mladoboleslavská Škodovka se rozdělily na dvě samostatné jednotky a společná tak zůstala pouze značka. V období socialismu se stala velkým hitem ŠKODA FAVORIT, na kterou lidé čekali před prodejnou se spacákem i několik dní. V roce 1991 se uskutečnilo spojení ŠKODY s firmou VOLKSWAGEN.
Mezi známými osobnostmi, které jezdily auty ŠKODA, byl i první československý prezident T. G. Masaryk. Pan prezident vlastnil vůz ŠKODA Hispano – Suiza. Ve škodovce, konkrétně ve ŠKODĚ POPULAR, se vozil i známý český spisovatel Karel Čapek.
Po zajímavé prohlídce s velmi poučným výkladem jsme zhlédli krátký film o výrobě a vývoji vozů ŠKODA. Dozvěděli jsme se, že v depozitáři muzea je údajně 300 vozů, které jsou stále plně funkční.
Z muzea ŠKODA jsme se přesunuli do výrobny a lisovny. Tam se z rolí pozinkovaných plechů stříhaly, tvarovaly a mechanickými roboty, kterých je tu okolo dvou tisíc, svařovaly karoserie. Nyní se zde za rok vyrobí okolo 1 300 000 aut a pracuje tady okolo 35 000 zaměstnanců. Nové škodovky se rodí v obrovských moderních prostorech závodu. Mnohé práce dnes zastávají nejmodernější počítačem řízené roboty. Všude je vidět preciznost, práce zaměstnanců je do detailu propracovaná. Zaměstnanci přistupují k výrobě vozů jako opravdoví profesionálové.
Poděkování za velmi zajímavou a poučnou exkurzi si tedy zaslouží pracovníci SOŠ a SOU Sušice. Je možné, že návštěva v Mladé Boleslavi některé z nás přivede na myšlenku, že studium technických oborů je perspektivní. Třeba se někteří z nás budou v budoucnosti podílet na výrobě moderních a oblíbených škodovek.
Veronika Těhlová, IX. A
fotografie ->ZDE